FornSed Forum
Nyheter: Forumet uppdaterat!
Läs mer i tråden för uppdateringar.

*
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. September 09, 2010, 05:28:00

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Sidor: 1 [2] |   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Valhalls vara eller icke vara  (läst 1728 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gandalf
Administratör
Veteran

Kön: Man
Antal inlägg: 838

Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: September 24, 2008, 09:05:55 »

Ja, eftersom samtliga germaner ju praktiskt taget hade samma föreställningar.

Och när slutade det här att gälla?
Har samtliga germaner fortfarande samma föreställningar?
Kan du ge något förtydligande exempel?
Loggat

"Driv i döden den fege gudvarg som hån dräglar över höge asar."
ÆinvargR
Stammis

Antal inlägg: 110

Visa profil
« Svara #16 skrivet: September 25, 2008, 12:01:10 »

Och när slutade det här att gälla?
Har samtliga germaner fortfarande samma föreställningar?
Kan du ge något förtydligande exempel?

Vid omvändelsen?

Det kan man nog säga i stort, men, som du vet, andra föreställningar än på den tiden.

Att ge exempel på skillnader vore väl lättare än att ge exempel på likheter.
Loggat
Gandalf
Administratör
Veteran

Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: September 25, 2008, 07:07:04 »

Om det någonsin har funnits en uniform anda mellan folk och stammar så är det väl just runt och efter omvändelsen när alla plötsligt skulle tycka och tänka samma sak och lida för samma gud etc..? Vad du menar är då att skillnaden före och efter omvändelsen egentligen bara var en fråga om vad man kallade sina värderingar men i princip var de samma som innan?

Nämn en föreställning som är gemensam för dansk, tysk, norsk, isländsk, svensk, färöisk, holländsk samt resterande germansk stam. Jag undrar bara för att jag inte riktigt förstår vad du menar och ett exempel skulle hjälpa till.
Loggat

ÆinvargR
Stammis

Antal inlägg: 110

Visa profil
« Svara #18 skrivet: September 26, 2008, 12:00:45 »

Vad du menar är då att skillnaden före och efter omvändelsen egentligen bara var en fråga om vad man kallade sina värderingar men i princip var de samma som innan?

Nej - germanerna hade en gemensam hedendom före omvändelsen och en gemensam kristendom efter omvändelsen, menar jag. Med vissa skillnader beroende på plats förstås, men över lag tillräckligt homogen för att, i nästan samma grad som företeelser och föreställningar hos dåtida islänningar kan tillskrivas upplänningar, kunna tillskriva dåtida skandinaver företeelser och föreställningar hos saxare.
Loggat
Gandalf
Administratör
Veteran

Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: September 26, 2008, 06:19:57 »

Okej, då är jag mer med på hur du menar.
Jag håller inte med dig men..  Läpparna förseglade
Loggat

skaraborg76
Stammis

Antal inlägg: 117

Visa profil
« Svara #20 skrivet: Augusti 25, 2010, 11:42:38 »

Kan det inte vara så att man har två själar?
En personlig själ som går tillbaks till ätten och som bosätter sig i gravkumlen och en annan som kan färdas vidare?

Och kan det inte vara så att själar som kommit till låt säga Valhall kan besöka sina gravar och om man vill komma i kontakt med de döda bör mötet ske där?

Om man läser Eddan finns det tre alternativ efter döden. Valhall, Hel och återfödelse. Det sistnämnda nämns lite i kvädena om Helge Hudingsbane.
Det sistnämnda var nog mycket svårt att förstå för de kristna. Valhall som himmelrike och Hel som helvete var nog lättare att begripa.

Jag tror man lämnade sina döda fiender på slagfält, men man tog nog hand om sina egna stupade och begrvde dom enligt konstens alla regler.
Så har man nog gjort i alla krig. Varför slösa tid på att begrava sina fiender. Och Oden ska ju ha tack för att han gett en seger. att låta fienden ätas upp av Odens korpar och vargar är ett slgs tacksamhetsblot i sig som inte kostar något.
Sedan är det nog lite skymf att låt fienden ätas upp istället för att få ligga i en grav.

Jag tror att Valhall och Hel är lite inspirerat av grekisk/romersk tro.
De tappra hamnar i elesium och de övriga hamnar i Hades.
I Hades finns det både en hund som vaktar och ett fåtal straffas, för de flesta är det dock en skuggvärld.
Loggat
FornSed Forum

Loggat
Sidor: 1 [2] |   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS! Dilber MC Theme by HarzeM